small advertisement

Friday, April 25, 2014

ibarat melepas batuk di tangga

Sejak sebulan yang lepas, ofis tambah satu staff. Kononnya menolong aku tapi sesekali serabut jugak dibuatnya. Sebab taknak amik tanggungjawab. Cuba melepaskan balik tanggungjawab tu kat aku balik.

Aku cuti haritu balik kampung. Sebelum nak cuti, aku ada habit untuk mengemas ofis, kemas-kemas mana yang patut, susun itu ini. Dengan harapan, masa cuti, semuanya tersusun, tak perlu nak kacau aku. Dengan harapan jugak, balik dari cuti, kemas macamana aku kemas haritu. Konon-konon ajaran dalam tak sedar, kalau kemas-kemas macamtu, senang nak buat kerja.

Tapi aku balik dari cuti, lebih bersepah dari hari biasa. Kalau dulu file setakat satu dua terbuka dan tak disimpan, kali ni, bukan dua tapi lima. Itu cerita pasal file. Tak masuk lagi pasal alat-alat tulis yang melompat-lompat dari meja ke meja. Stok pen yang sekotak pun (tinggal 4batang macam tu), abis. Takpun dah kena curi dah.

Masa tu bersabar lagi, tapi bila sampai satu masa staff baru ni nak mintak tolong ajar dekat pc, boleh pulak kita dok terhegeh-hegeh tolong, dia sibuk belek henfon. Terus aku menghembus segala tak puas hati. Janganla sebab aku sorang je perempuan kat ofis ni, harapkan aku je yang mengemas, harap aku je yang nak simpan file, yang nak peka benda-benda kecik tu.

Tapi dia buat tak reti. Buat tak paham. Dikatanya pc tu memang ade problem. Ok. Fine.

Gaji aku dengan dia beza cuma dalam RM200 je. Camne aku tau sebab aku yang prepare gaji dia. Tapi bila sampai bab-bab kerja, separuh masa dia membelek henfon. Sempat update instagram, sempat update facebook. Macamana aku tau, sebab time aku pegi lunch break atau nak balik, paling-paling sempat nak belek internet.

Aku selalu kena ingatkan diri aku, bersabar. Semua ni pengalaman yang boleh dijual kelak. Sabar, semua ni pasti ada ganjarannya sendiri. Sabar, ini salah satu suruhan dari Nya jua.

Kalau tak, memanjang rasa nak berenti kerja. 

2 comments:

  1. Buat tak tahu aje dengan dia boleh tak Za? Memang tension tau. Tapi nanti bila cerita dengan orang, orang akan kata, "Haa tu la perempuan, berkira sangat!" Kalau lelaki depa akan buat tak kisah. Lantak kau la! Asalkan kau tak kacau aku.

    ReplyDelete
  2. bahasakan jer orang cmtu....anyway Assalamualaikum, saya blogwalking kt sini, jemput singgah ke blog saya http://ibu2ahmad.blogspot.com. Saya follow sini n kalau sudi follow la saya balik yer

    ReplyDelete

Hello!