small advertisement

Tuesday, December 17, 2013

bila budak bercakap ikhlas sangat

Tadi pagi, aku tertarik dengan topik yang diorang sembang-sembang dekat Red FM. Topik tentang budak-budak yang suka cakap secara drastik. Contoh macam cerita pagi tadi, "Bontot aunty besar". Hahaa, apa perasaan korang bila budak-budak cakap camtu? Memang rasa pelik tapi masa yang sama, geli hati dan terkejut kan.

Tapi macamana plak kalau orang dewasa yang cakap camtu, confirm kita terus target, yang dia ni miang ke, pervert ke, suka membelek ke, apa-apa je la yang ke arah tu kan. Unless kalau orang tu, memang rapat dengan kita, takdelah nak terasa hati atau nak target yang bukan-bukan kan. Itulah kelebihan budak-budak, diorang berdaya cakap ikhlas dan terus terang. Terpulang macamana kita nak terima. 

Aku pun pernah jugak kena tegur dengan budak-budak ni, lagi-lagi dengan sepupu aku, anyah yang berumur 9tahun bulan depan. Masa tu, aku nak keluar dengan boyfriend. Boleh agakla kan, macamana kita bersiap kalau nak pegi date kan. Masa tu dia baru umur 5tahun, jadi kepetahan bercakap tu memang layaaaaaaannnnn sangat. Hehe.

Masa nak bersiap ni, si anyah ni sibuk tanya, "Kakak, kakak nak pergi mana? Cantik-cantik macam ni." Haih, dah bunyi jeles masa tu, sebab aku bersiap sorang, tak suruh dia bersiap sekali. Aku cuma diam je, buat tak paham. Lagi dilayan, lagi menjadi-jadi soalan. Lebih baik diam, dari menjawab.

Elok aku dah siap, si boyfriend pun dah sampai umah. Si boyfriend masuk umah dulu, sebab masa tu, aku ade benda lain nak settle. Tak ingat pulak, apa bendanya. Tapi, si anyah dah start melayan-layan sembang dengan boyfriend. Lepas tu aku terdengar anyah cakap, "Abg, abg nak pergi mana? Abg nak pergi bercinta dengan kakak ye?" Adoy...

Merah padam muka aku, walaupun betul masa tu nak keluar date. Agaknya sebab dah biasa pakai istilah date instead bercinta kan. Rasa kekok lain macam. Rasa tak macho. Hahaha!

Elok aku nak keluar rumah dengan boyfriend, sempat lagi anyah sampaikan salamnya, "Kakak, selamat bercinta"...

Sekarang, anyah dah jadi pendiam sikit berbanding dulu-dulu. Adik dia pulak yang take over sekarang ni. Adik dia ni lagi dasat, tapi bukan drastik. Lebih kepada ayat-ayat manis pujuk hati. Kadang-kadang aku pun boleh tersyahdu bila dengar dia cakap. Kalau dia nak jual apa-apa ni, mestila laku ni. Harapnya bukanlah playboy, menjual ayat manis. Hehehe



2 comments:

  1. Kakak nak pergi berjanji temu la Anyah. Hahahaha. kata-kata yang lurus dari budak yang lurus.

    ReplyDelete
  2. Kalau masa tu aku jawab camtu, maybe bertambah kritikal sesi soal jawab. Tak larat la jawabnya

    ReplyDelete

Hello!