small advertisement

Friday, November 08, 2013

Kisah hon

Aku memang senang terkejut dengan bunyi hon, tak kisah la bunyi hon apa pun. Kalau orang buat bunyi hon pun, kadang-kadang aku terkejut jugak. Dan bayangkan lah kalau bunyi hon lori pulak, memang aku terperanjat melompat.

Dengan bunyi hon ni, buatkan aku terkejut dan cepat jadi emosional. Sebab aku rasa ada masa-masanya, hon tu tak perlu untuk dibunyikan kecuali emergency. Aku memang tak suka nak hon orang sampailah keadaan yang sangat memerlukan untuk dihon. Sebab, kalau aku sendiri tak suka dengan bunyi hon yang annoying tu, aku rasa orang lain pun macam tu jugak. Konon-konon macamni la, kalau aku suka sesuatu tu, InsyaAllah orang lain pun suka jugak. Kalau aku tak suka sesuatu tu, jarang orang lain nak suka. And, kalau betul orang tu suka dihon sekalipun, disarankan letak atau mesti ade car sticker stated camni,

"Please honk me. Please, please, please. I beg u"

Hahaha! Gila. Sungguh gila kalau ada yang letak sticker macam tu kat keta mereka. Dan orang yang tak pernah nak try hon pun, akan try hon bila jumpa sticker macam ni kot.

Aku cukup bengang dengan orang yang suka bermain dengan hon ni. Sungguh aku tertanya-tanya, kepuasan apa yang ada bila dah start hon tu? Sungguh annoying. Tapi aku terpaksa beralah kalau mak bapak budak bagi budak main hon. Maybe itu cara mak bapak budak meransang pemikiran dan pembelajaran budak tersebut dengan bunyi dan rasa.

Aku ada satu contoh di depan mata aku tentang kes hon-hon ni.

Dia ni seorang perempuan. Suka sangat hon-hon kereta lain, atas alasan kereta lain terhegeh-hegeh, tak bagi laluan kat dia, kereta depan membahayakan dia.
Tapi..
Bila kereta lain hon kat dia, atas alasan yang sama, dia marahkan balik dan komplen macam-macam, "tak reti sabar, sombong, mentang-mentang keta besar"

Jadi, aku sebagai pemerhati, geleng dan senyum je. Sebab bila nak ditegur, terus mempertahankan diri yang dia lansung tak bersalah. Pun tak sedar, orang lain pun marahkan yang sama kalau dia buat benda yang sama kat orang lain.

Bagi aku, orang yang suka hon ni, selalunya orang yang sukakan perhatian dari orang lain. Contoh:

Ada sebiji kereta baru sampai depan rumah, dihon-honnya untuk bagitau dah sampai. Dihon-hon selagi takda siapa yang menyambut. Padahal, bagi la peluang untuk orang yang nak menyambut tu, cari kunci ke, nak perbetulkan baju dengan tudung ke. Tak pasal-pasal, jiran-jiran sibuk mengintai-ngintai tengok, siapa gerangan di dalam kereta tu. Kalau kereta kancil, dibuat derk oleh jiran-jiran. Tapi kalau kereta BMW, mula keluar gosip. Dah jadi cerita lain pulak kan.

Dekat Vietnam, kenderaan kat sana memang banyak berhon-hon. Tipu kalau tak dengar kat tengah-tengah bandaraya diorang tu. Tapi kat sana, memang dah jadi trend sampaikan ada 2-3jenis bunyi hon untuk sesebuah kenderaan. Satu hon untuk marah, satu hon untuk bagi amaran/mintak bagi laluan. Yang lagi satu, tak pasti. Jarang dibunyikan. Memang perasan ada 3jenis bunyi hon. Sana kan majoriti pengguna beroda dua macam motorsikal dan basikal berbanding kenderaan lain. Jadi, nampak bahayanya kat situ.

Aku harap trend hon macam kat Vietnam tu, tak diamalkan macam kat Malaysia ni. Sebab keadaan kereta statik tapi hon berlebihan. Keadaan yang tak perlu dihon pun, pun nk hon jugak. Kecuali la kalau dah nak berlanggar kan, sila hon tanpa henti.


Jadi, boleh tak wahai rakyat Malaysia sekalian, cuba bersabar dan bertimbang rasa sikit sesama pengguna jalan raya yang lain. Hon tu memberi kesan kepada mood tau!
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Aku tak paham nape kau hon aku tadi. Aku bawak macam biasa je, depan ngan kiri kanan aku pun ada kereta kalau kau nak potong pun. Agaknya kau nak terberak kot tadi?

No comments:

Post a Comment

Hello!