small advertisement

Friday, October 04, 2013

sis dan junior

Lunch break tadi, sepatutnya aku lunch dengan si azira, tapi entah miscommunication yang macam mana tah, aku keluar lunch dengan orang lain dan si azira ni boleh pulak tunggu aku kat ofis. Sori, sebab aku tak buat message susulan untuk confirm. 

Aku keluar lunch dengan sorang sis ni, dari different department but same division. Jadi, boleh dikatakan aku agak faham dengan job description sis ni. Dari awal kami cuma sembang-sembang kosong tapi final topic adalah tentang seorang staff yang pernah kerja dengan sis ni, yang sekarang dah pun berpindah ke division lain, yang aku bagi nama junior.

Sis sembang sambil mengadu tentang junior, bukanlah tujuan untuk memburukkan junior tapi seolah-olah memberi penjelasan kenapa junior dipindahkan ke division lain. Dan dua-tiga hari lepas, aku pernah lunch dengan junior sambil bertanyakan sebab-sebab pindah division, dan nampaknya di sini, memang sebab-sebab diberikan sangat berbeza. 

Aku tak salahkan junior, aku jua tak salahkan sis. Sebab dari awal, masalah yang berlaku terjadi dari management itu sendiri, yang salah tafsirkan kelayakan junior untuk bekerja di division sebelum ini. Cuma, aku kasihankan mereka berdua, sebab masing-masing taknak bertegur siapa. Tersentap dan terasa hati antara satu sama lain.

Junior pernah mention, management menyatakan sebab pertukaran junior ke division lain sebab tak dapat 'perform'. Bagi bahagian junior, dia rasa dia sangat memberi sumbangan dan tak layak untuk dinyatakan tidak perform tu. 

Bagi sis pula, junior tak dapat perform sebab division sebelum ni tak sesuai untuk junior yang mana, kelayakan junior tidak lansung sesuai dengan division tersebut. Contoh rambang iaitu kalau kelayakan junior di dalam bidang masakan tapi job description dalam bidang menjahit. Jadi, dah tentulah istilah tak perform yang akan digunakan. 

Walaubagaimanapun, junior happy dengan kerja baru dia, dan sis dah pun dapatkan staff baru untuk gantikan junior, yang bakal memulakan kerjaya minggu depan. 

Harap mereka berdua akan rapat kembali dan tidak menyimpan dendam atau kenangan tidak baik itu.
 

2 comments:

  1. dlm mencari rezeki..gitu la. kena ikhlas..jgn berdendam

    ReplyDelete
  2. sekarang masing-masing dah happy dgn environment baru. Alhamdulillah

    ReplyDelete

Hello!