small advertisement

Tuesday, October 29, 2013

nasi beriani review

Dalam sebulan, aku mesti pekena nasi beriani sekali. Wajib! Kadang-kadang tu, setiap minggu sekali. Tapi takla kat tempat yang sama. Akan bersilih ganti lokasi nasi beriani yang best tu. Salah satu feveret aku, nasi beriani kat Restoran Syed Bistro, Kelana Jaya. Diorang ni ada banyak branch, bukan kat sini je. Terima kasih dekat BulanBintang, sebab perkenalkan tempat ni, lepas aku komplen nasi beriani kat JM Beriani mahal. *mahal sangat kalau nak pergi makan beramai-ramai gitu* Kat Syed Bistro tu, aku akan amik nasi beriani biasa dengan ayam goreng. Ayam goreng dia pun kick tau. Ummmphhh gitu. Itu pun dah cukup. Maybe tambah sikit-sikit kuah masak itam. Makan untuk dua orang pun tak sampai RM20 (termasuk minuman bancuh)

Kalau aku ke Jalan TAR, hari sabtu, aku akan singgah makan nasi beriani kat dalam pasarmalam tu. Nasi beriani Johor. Sedap wey. Pilih la lauk antara ayam masak merah atau daging masak kurma. Itu pun dalam RM9 sepinggan. Nak cari gerai yang mana tu, gerai dia kat tengah-tengah. Dekat-dekat dengan Mydin dah. Gerai tu ada jual nasi ayam jugak. Dari awal-awal aku suka makan ni, sorang brother berbadan besar yang akan attend aku. Bila bulan Ramadhan pulak, korang boleh cari dia kat bazar Ramadhan Taman Tun.

Semalam, mood nak makan nasi beriani lagi, padahal dua minggu lepas baru makan kat Jalan TAR tu. Hehe. Nampak tak aku ni tegar sangat dengan nasi beriani. So, malas nak drive jauh-jauh, singgah makan nasi beriani kat Mahbub, dekat je ngan kawasan umah aku ni. Dan sini memang terkenal dengan nasi beriani dengan ayam madu dia. Ayam madu dia, walawey! Menjilat jari. Cuma satu set tu mahal sket dari Syed Bistro, dalam RM12 camtu. 


Macam semalam, nak jimatnye pasal tapi still nak makan nasi beriani, amik dua pinggan nasi beriani kosong. Pastu seketul ayam madu share dua orang. Lepas tu, tak pasal berebut sebab rasa macam si dia makan ayam lebih. Hehee. So total termasuk air suam dengan teh ais, RM18.50.

Sebenarnya kalau ikutkan, aku boleh nak masak nasi beriani tu kalau dah teringin sangat tapi malas nak cari dan siang ayam. Kot nak beli lauk pun, ayam madu kat Mahbub jugak menjadi pilihan. Pun sebab malas nak tunggu-tunggu sementara nasi nak masak. Baik makan terus kat kedai, standby duit je. *Agagagagaga*

Aku dengar-dengar ada nasi beriani sedap kat Sungai Buloh. Tapi sebelum tu, bila-bila nak gi try nasi arab pulak kat TTDI Jaya. 

Adoy. Tak pasal-pasal berlegar-legar lagi terliur dek terbayang gambaran nasi beriani kat kepala.. 



Tegar tak, tegar tak? 



No comments:

Post a Comment

Hello!