small advertisement

Tuesday, October 01, 2013

aku adalah (separuh + sepenuh)masa pekerja

Lately ni, aku kerap cerita tentang kerja aku as part timer untuk bahagian perkhidmatan pelanggan. Sungguh, aku rindu dengan kerja tu lagi-lagi bila dah dekat sebulan aku tak kerja situ. Kelebihan bekerja sebagai part timer, kau boleh pilih hari dan masa yang kau suka atau senang untuk bekerja. Dalam kes aku, selalunya aku dah 'fill up' sebulan sebelum tarikh bekerja dengan fikirkan komitmen di tempat kerja yang full time tu. Sebab tu, aku hampir sebulan tak kerja sebagai part timer sebab ingatkan jadual yang padat di tempat kerja full time tu.

Sebelum aku dapat kerja di tempat full time sekarang, boleh dikatakan sebelum ni, status aku adalah full time sebagai part timer. Jadi kebanyakkan masa, aku memang selalu menghadap (face to face) pelanggan sampaikan sesetengah pelanggan pun mulai kenal aku. Kiranya kalau berselisih kat luar pun boleh tegur aku camtu. Tapi masa tu, aku tak excited kerja seperti sekarang, selepas dari aku mula kerja di tempat kerja fulltime yang baru.

Pelanggan rajin tegur aku yang aku lebih bersemangat dan lebih ceria untuk melayan pelanggan berbanding sebelum ni. Dan sebab ceria dan semangat tu, kebanyakkan masa pelanggan akan tolak ansur atau cepat 'kaw-tim' kalau ada perselisihan faham walaupun tidak melibatkan diri aku. Hebat kan?

Seperti artikel sebelum ni, yang mana pelanggan sikit sebanyak kurang berbahasa dan ajar, sebenarnya orang yang macam ni, pasti akan beri kesan secara negatif kepada kita dan keadaan sekeliling. Jadi aku selalu mengingatkan diri aku sendiri untuk kerap dan teruskan senyum sebagai semangat positif untuk stabilkan keadaan. Jangan menambah bara dalam panas tapi tambahkan ais. Tapi kalau keadaan betul-betul tak terkawal dan sikap positif macam tu pun tak beri kesan jugak, kita cari orang lain untuk tambah beri aura positif tu. Dah reramai nanti, mesti punya keadaan jadi sejuk.

Mungkin dari segi cakap dengar macam senang, tapi kebanyakkan akan fikir, susah nak buat. Sebenarnya susah nak buat, kalau kita tak cukup pengalaman. Dari pengalaman yang akan mengajar seseorang untuk jadi yakin. Bila kita dah cukup pengalaman, yang susah akan jadi senang untuk diselesaikan.

Niat dalam ati juga penting. Kalau dari awal hari bekerja, dipasang niat untuk kerja secara ikhlas walaupun sekadar 'part timer', perasaan tolong pelanggan secara ikhlas, urusan akan dipermudahkan. InsyaAllah rezeki yang kita dapat mungkin lebih dari yang diharapkan. Tapi kalau dari awal diniatkan, kerja arini hanyalah untuk cukup syarat, hanyalah sekadar kerja, ada saja yang tak menjadi semasa bekerja nanti. Rezeki tu jugak mungkin lebih senang ditarik ke sana-sini tanpa sebab.

Politik semasa bekerja tentu ada. Mungkin 'kipas' salah satu cara untuk pastikan kedudukan kita stabil tapi lebih baik sibuk kipas diri sendiri supaya prestasi lebih baik dan ada kedudukan yang stabil. 'Once' kau dah pandai buat kerja, kita dah jadi 'favourite' diorang sebab walaupun kau cuti sekalipun, mereka akan cuba panggil kita bekerja juga. Mungkin pada mulanya kita rasa stress bila dipanggil bekerja semasa cuti tapi itula petunjuk yang prestasi kita dalam keadaan yang terbaik. 

Oh ya! Tempat 'part-time' ni akan mengadakan annual dinner minggu depan. Untung ada annual dinner dua kali setahun. Tema tahun ni pulak, Nights of Star. Baju yang macamana patut aku pakai ye?




No comments:

Post a Comment

Hello!