small advertisement

Thursday, September 26, 2013

umur bukan penghalang

Walaupun hati sudah melalui saat-saat buruk dalam percintaan, dalam kerjaya, dalam hubungan sesama famili dan macam-macam lagi, tapi kehidupan harus diteruskan. Dan dengan umur aku hampir menjengah three series, but still aku masih mengamalkan gaya hidup orang muda. Mungkin sebab aku masih bujang agaknya.

Tengok wayang di sana sini, travelling sana sini, berdating sana sini. 

Still, ada sesetengah benda yang aku try catch up sebagai orang dewasa iaitu kerja! Have to kan! Sebab without kerja, tak dapat gaji. Takda gaji, takda duit. Takda duit, macamana nak berbelanja. Berbelanja untuk makan, shopping baju kasut semua. Tak larat dah nak berhutang, jadi jom settle hutang perlahan-lahan. 

Currently, ada dua kerja yang aku buat. Satu sebagai full time job, satu lagi sebagai part time job. Sebab sekarang, memang wajib untuk ada side income even passive atau tak. Side income is necessary, of course untuk tambah pendapatan but salah satu sebab lain untuk tambah pengalaman dalam CV, dalam kehidupan seharian. Side income tu tak semestinya related dengan work scope yang kerja fulltime tu, maybe sedikit tersasar atau tersasar lansung. Cuma kalau yang tersasar, you will find it very challenge to face but still it's very good experience and moments in your life.

Dua-tiga hari lepas, aku terbaca satu artikel, berkenaan halatuju dan pilihan seseorang itu. Dalam artikel tu, dah diberikan contoh tapi tak berapa relevan sangat. Daripada pemahaman aku, boleh diringkaskan macam kat bawah ni:

Mira, Nora dan Niza masing-masing tinggal di Ipoh Perak. Mereka bertiga nak ke Kuala Lumpur untuk menghadiri seminar. Mira memilih untuk menaiki keretapi ke Ipoh, Nora dan Niza memilih untuk memandu tapi seorang melalui jalan lama dan seorang lagi melalui jalan raya (highway). 

Niza sampai dahulu di Kuala Lumpur kerana dia memilih laluan highway. Dia pun tunggu Mira dan Nora di hotel. Disusuli Nora sejam kemudian kerana memilih jalan lama dan Mira, tiga jam kemudian kerana memilih pengangkutan keretapi. Masing-masing sampai di destinasi tapi dengan berlainan pengalaman. 

Niza - sampai paling awal tapi sepanjang perjalanan, tak banyak cerita yang nak diceritakan
Nora- sampai kedua awal tapi dia punya banyak cerita yang nak dikongsikan, dari pembinaan jalan baru, lembu melintas, traffic light rosak, kereta rosak, kedai-kedai di tepi jalan, dan lain-lain yang diceritakan boleh memakan masa berjam-jam lamanya.
Mira - sampai paling lambat, play safe supaya elak dari penat memandu, tiada cerita untuk dikongsikan. 

Kalau kita cuba aplikasikan cerita atas di dalam kehidupan, mana-mana jalan yang kita pilih, InsyaAllah sampai destinasinya, lambat atau cepat, boleh memperoleh pengalaman atau tak. Pengalaman itu penting, pengalaman itu mengajar kita untuk menikmati kehidupan.

Setakat ni, aku pernah melalui fasa hidup macam Niza, cepat tapi tak banyak cerita nak dikongsikan. Pun pernah macam Mira, tapi sekarang aku cuba memilih haluan hidup macam Nora. Berwarna warni dan banyak pengalaman nak dikongsikan. 

Jangan pilih jalan senang, nanti sentiasa tak pernah rasa puas. Tapi pilih jalan susah sikit, supaya kepuasan diri dapat dicapai, pengalaman bertambah, dan hubungan silaturrahim dapat diperluaskan. InsyaAllah.

Sungguh, aku bangga dengan apa yang aku pilih. Alhamdulillah, masih belum tersasar dalam mencari destinasi kehidupan :)

No comments:

Post a Comment

Hello!