small advertisement

Friday, August 30, 2013

bongkak sombong

Perangai aku, bila aku terus diterjah dengan 'high tone', tak kira la sekadar untuk bertegur sapa, aku dengan automatiknya akan jadi sinis. Sebab bagi aku, aku akan jawab mengikut kehendak hati kau. Kalau kau mintak aku layan sinis, aku pun layan kau secara sinis. Kalau kau bersikap kurang ajar, macam tu la juga aku. Aku akan jadi sopan santun kalau kau pun cakap sopan dengan aku. Konon-konon, aku ibarat cermin untuk peribadi kau la.

Jadi bila tak semena-mena, ada seorang MELAYU yang sangatlah tak ada tatasusila, terus nak meninggi suara atas benda yang aku pun tak berapa nak pasti, rasa-rasa aku nak buat muke senyum lagi ke? Orang lain yang buat salah, aku yang kena hadap orang melayu yang takda budi pekerti tu.

Semalam, ada seorang adik dan abang datang untuk buat penukaran barang, atas sebab tersilap ambil. They claimed yang our co-worker wrongly pick up for them. Barang tu, barang yang self collect, bukan yang jenis fully serve by co-worker. As far as i know la kan, apa je barang yang self collect, you have to check by yourself either barang tu betul atau pun tak yang diambil tu. Macam pergi Tesco ke, Giant ke, Watsons ke pandai pula ambil sendiri barang-barang nak dibeli tu. Beras yang berapa puluh kilo tu, larat pula ambil sendiri.

So, si abang ni, mintak co-worker untuk exchange the item as a courtesy for wrongly given the item to customer. Aku, bukan tak nak tolong, boleh. Boleh sangat-sangat. Call je co-worker dekat self collect area untuk assist customer ni. Tapi dengan 'jelebiaq mulut' macam tu, aku sengaja buat benda tu payah nak buat. Tapi sebabkan 'courtesy' of aunty yang kerja situ juga, dia yang tolong ambilkan. Aku kesian kat aunty tu, tapi aku pun tak dapat nak tinggalkan kaunter. Yang konon-konon nak mintak tolong co-worker, aunty tu still insist nak ambil sendiri.

Sementelah nak tunggu barang untuk penukaran tu, yang memang ambil masa yang lama, due to documentation apa bagai, si abang ni dah ngamuk, ungkitkan perjalanan dia yang 'sangat jauh' tu. Jauhla sangat setakat Shah Alam - Damansara tu. Aku pun baru je dari Shah Alam masa tu, tak sampai setengah jam dah pun sampai. Jauh ke? Aku tak meninggikan suara pun, tapi si abang dah cukup panas dengan jawapan pendek aku, "Awak tak kesian ke kat aunty tu. It's not me. Oh ye ke? Orait." Tapi masa yang sama aku dah pun menggeletar sebab terlalu marahkan orang yang tak beradab tu. Aunty tu dah cuba coolkan aku. Si abang tak puas ati, pun cakap "Jangan kurang ajar ye". Haha..! Siapa yang kurang ajar dulu bro! Cukup baik aku tak melawan cakap dengan kau.

Aku cakap dengan adik dia, tolong nasihat abang awak tu, hanya kerana semulajadi hot-tempered, dia boleh suka-suka nak marah orang macam tu. Ke depan tu nanti, elok-elok la perangainya. Kalau setakat nak gaji besar, pangkat besar, belajar pandai-pandai tapi tak pandai nak jaga perangai, tak reti nak hormat orang tua, aku rasa tak lama lagi takda siapa yang suka nak jadi kawan kau. Kalau kau nak banggakan dengan hak customer kau tu, cuba kau kerja sama-sama dengan kami, be in our shoes. Agak-agak, kau nak buat disrespect tu kat customer kau jugak? Mana-mana pekerjaan, semua melibatkan customer. Harap kau berubahla bro. Jangan bongkak sangat!

No comments:

Post a Comment

Hello!