small advertisement

Tuesday, December 08, 2009

kenapa hidup bergantung kpd wang?

Past few days, mood tak begitu stabil. Tapi takda kena mengena dengan ari merah sedunia tu. Banyak pikirkan pasal hal kewangan dan jugak pasal hubungan dengan si dia. Mungkin ada yang sempat terbaca entri yang bertajuk kebebasan tu, tapi tak bermaksudla untuk si dia sepenuhnya. Dan aku harus delete untuk elakkan dari salah paham, bukan setakat dengan pembaca tapi dengan si dia jugak.

Pasal hal hubungan aku dengan si dia, dah disetelkan. Dan aku telah fikir sebaiknya dan tetapkan satu plan untuk hubungan kami berdua. Tapi aku berharap plan ni tak ikut seperti dirancang. Moga lebih express! Huhu.

Yang masih mengganggu mood aku, mengenai hal kewangan. Seperti biasa, ada bahagian kewajipan setiap bulan yang harus dibayar, sebahagiannya yang lain plak dari keinginan dan nafsu yang sentiasa menggoda. Dan aku hampir menyesal dengan keputusan yang aku telah buat itu untuk segala kehendak aku tu.

Oh manusia, tolong bertaubat. Tolong jangan memboros. Sila semaikan sikap berjimat cermat dan gemar menyimpan duit.

Terasa nak buat kerja part time bila pikirkan pasal hal kewangan ni. Ataupun mungkin cari kerja yang bole berikan bayaran yang lebih baik dari yang sedia ada ni. Walaupun aku rasa kewangan aku kurang memuaskan, tapi aku cuba elak dari berhutang lagi. Kerana hutang itu memudaratkan. Cukup-cukupla dengan hutang bank, ptptn,......... Hutang dengan DIA, lagi la banyak.... Langsung tak mampu nak langsaikan.

Takpe, pelahan-pelahan aku buat plan untuk diri aku supaya jadi yang lebih baik.

2 comments:

  1. meza, i can help u a little. kalau nk membuat simpanan ngan sejumlah wang yang dh ada, ada 2 cara yang best. ASB & EMAS. aku malas nk explain 'how' pasal semua ni, panjang. so, cari sendiri k.. kalau xjumpa, bley contact aku. :)

    p/s: aku start simpanan emas untuk as a guarantee untuk belanja kawin. hee...

    ReplyDelete
  2. yups its true..
    duit sgt penting..
    jgn ler berhutang kalo hutang tuh memudaratkan..
    kalo hutang bina asset sgt bagus..
    renung2kan dan selamat beramal..eheheheh

    ReplyDelete

Hello!