small advertisement

Tuesday, May 26, 2009

pak sanggup, tolong beware!

JANGAN INGAT MUDAH..... KALAU KITA NAK JADI PAK SANGGUP.....
MAKA HIDUPLAH KITA DALAM KEMURKAAN ALLAH S.W.T....

Sesungguhnya, permasalahan ini berat. Perhatikan soalan

Perkahwinan seumpama ini hari ini memang tersangat biasa kerana keluarga biasanya memilih jalan ini untuk menutup malu. Bila dapat tahu anak pregnant luar nikah, cepat cepat kahwinkan. Berdasarkan kenyataan ini, nikah itu TIDAK SAH, maka pasangan itu kelak hidup dalam zina sampai bila-bila...Persoalan ini telah diajukan kepada seorang Imam, di mana banyak persoalan lain timbul dari persoalan pokok tersebut. Saya kongsikan bersama anda di sini kerana ianya amat penting:

soalan 1 : Apakah langkah yang sewajarnya sekiranya seorang gadis belum berkahwin didapati hamil anak luar nikah?
Jawapan 1 : Gadis itu tidak boleh berkahwin sehingga bayi itu dilahirkan.

Soalan 2 : Sekiranya lelaki yang bertanggungjawab itu bersedia mengahwini gadis itu, bolehkah mereka bernikah?
Jawapan 2 : Tidak. Mereka tidak boleh bernikah sehingga bayi itu dilahirkan.

Soalan 3 : Adakah pernikahan itu sah sekiranya mereka berkawin?
Jawapan 3 : Tidak. Pernikahan itu TIDAK SAH. Seorang lelaki tidak boleh mengahwini seorang wanita hamil, walaupun lelaki itu merupakana ayah kepada bayi yang dikandung itu.

Soalan 4 : Sekiranya mereka bernikah, apakah tindakan mereka untuk memperbetulkan keadaan?
Jawapan 4 : Mereka mesti berpisah. Perempuan itu mestilah menunggu sehingga melahirkan, atau sehingga sah dia tidak mengandung, barulah mereka boleh bernikah sekali lagi, secara sah.

Soalan 5 : Bagaimana sekiranya keadaan itu tidak diperbetulkan?
Jawapan 5 : Maka mereka akan hidup di dalam zina kerana pernikahan itu tidak sah.

Soalan 6 : Apakah hak seorang anak luar nikah?
Jawapan 6 : Kebanyakan pendapat mengatakan bahawa anak itu TIADA HAK untuk menuntut apa-apa daripada ayahnya.

Soalan 7 : Sekiranya hukum mengatakan lelaki itu bukan ayah kepada anak tersebut, adakah itu bermakna dia bukan mahram kepada anak perempuannya sendiri?
Jawapan 7 : Ya. Dia tidak boleh menjadi mahram.

Soalan 8 : Sekiranya seorang lelaki Muslim dan seorang wanita Muslim (atau bukan Muslim) ingin bernikah setelah bersekedudukan, apakah tindakan yang sewajarnya?
Jawapan 8 : Mereka mesti tinggal berasingan segera dan menunggu sehingga perempuan itu haid satu kali sebelum mereka boleh bernikah.

Soalan 9 : Sekiranya saya kenal/tahu seseorang di dalam keadaan ini, apakah saya perlu memberitahu kepadanya, atau lebih baik menjaga tepi kain sendiri?
Jawapan 9 : Anda wajib memberitahu, kerana itu sebahagian tanggungjawab anda sebagai saudaranya. Mereka harus diberi peluang untuk memperbetulkan keadaan mereka, kalau tidak semua keturunan yang lahir dari pernikahan tidak sah itu adalah anak-anak yang tidak sah taraf.

Ini merupakan satu perkara yang serious jadi, fahami dan dalami betul-betul dan bincanglah dengan Imam/ustaz sekiranya perlu. mafhumnya: Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. .

9 comments:

  1. aku perasan benda ni..

    bila dah termengandung, cepat2 kahwin... mana boleh... issshhhh... nak tutup malu, semua dibolehkan.. dihalalkan..

    ReplyDelete
  2. kts,
    dulu-dulu mana ada amik port psl hukum haram ni. ikut kehendak ati je.

    kak ita,
    harap benda-benda cmni dijauhkan la dalam masyarakat skarang ni. risau tngok keadaan remaja yg tk pk pnjg.

    ReplyDelete
  3. Terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu yang bermanfaat ni...

    ReplyDelete
  4. jgnlah ada lagi sedara seagama kita terlibat dgn dosa yg sebegini.

    ReplyDelete
  5. mak aaiihh..yeker???
    laaa..baru aku tahu..
    mane dapt sumber ni??

    ReplyDelete
  6. ...jika diselak buku rekod pendaftaran masuk murid-murid sejak akhir-akhir ini, sudah ada satu fenomena yang menakutkan...


    ...sudah semakin ramai murid yang cklah tengok pada surat beranaknya;
    Rekod bapa.....tiada........
    masyaAllah...

    ReplyDelete
  7. erm, cemane ek.mende ni ikut mazhab ke cemane.sebab ade gak terbace, (tp tak ingat ktne) yang disuruh kawin. tapi pape pun, mintak simpang la mende2 ni kan..

    ReplyDelete
  8. dulu-dulu penah tanya kat ustazah pasal benda ni, tapi lama sangat dah. baru-baru ni terbaca balik artikel pasal ni. so share la kat blog ni.

    ye ke ckLah??? ish.... kesian dengan budak-budak tu. mcmana kita nak hentikan benda cmni ye?

    ReplyDelete

Hello!